tisdag 7 augusti 2012

Marmor och marsvin.


En antologi med texter som kritiserar modernismen och två böcker om gnagare.
En ganska bra sammanfattning av de senaste tre veckorna.



Jag har börjat hugga i marmor!
Marmor är ett material jag varit rätt avogt inställd till. Dels för att jag trivs bättre med material där jag kan lägga till och dra ifrån volymer snabbt och på det viset testa mig fram till en fungerande form. Sten ställer mycket högre krav på att man ska veta vad man vill när man arbetar med materialet.
När jag var i en djuraffär för att teckna av marsvin
blev jag såg tagen av att de var så gulliga att jag
inte vågade fråga om jag ficka klappa någon av dem.
Dessutom känns marmor som ett material där allt man gör bli just "marmor". Det finns massvis med föreställningar om vilka motiv marmorn lämpar sig för och hur marmor ska se ut: det blir därför svårt att göra materialet till sitt eget.

Jag kände därför att jag behövde hitta ett motiv som utmanade materialet, som känns intressant- och något jag kan göra till mitt eget. Idén jag fastnat för är på att göra en grupp marsvin, en dynamisk komposition med ett gäng gnagare som spanar ut i världen, kelar med varandra och gömmer sig.

Så under de senaste veckorna har jag tecknat av marsvin, skissat på marsvin i lera, läst om marsvin och lyssnat på marsvin.






Lite bilder från en lerskiss på kompositionen. Sam gillade den och tyckte att
jag skulle gjuta den i brons, får se hur det blir med den saken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar