söndag 18 december 2011

Konstnär + nyföretagarhjälp = ?


Som nyutexaminerad från Konstfack hade jag mängder av frågor och funderingar kring mitt yrkesliv. Går det att leva på det här? Hur gör jag för att starta företag? Hur gör man med skatter? Moms? Bokföring? Företagsformer? Lyckligtvis finns det en hel del hjälp att få som nyföretagare. Jag tänkte berätta lite om de olika instanser jag haft att göra med under hösten.

För det första kan jag rekommendera hemsidan Verksamt som drivs av Bolagsverket, Tillväxtverket och Skatteverket. Där kan man bland annat läsa på om företagande, göra affärsplaner och slutligen starta företaget, varje sak väl integrerat med det övriga. 
Verksamt anordnar starta företag-dagar med föreläsningar från alla de aktörer som ligger bakom hemsidan plus Försäkrignskassan, Arbetsförmedlingen och Tullverket. Jag kan verkligen rekommendera den dagen till alla som funderar kring starta eget: lättförståelig, överskådlig information som avdramatiserar det hela lite: "Oj, går det att få reda på allt detta under dag, då tror jag nog att jag kan fixa det här".


Via starta företag-dagen blev jag rekommenderad att besöka Starta eget-mässan, som äger rum på stockholmsmässan i Älvsjö, med massor av utställare som på olika sätt rör nyföretagande. Jag hade inte höga förväntningar när jag gick dit, mässor kan ofta vara mycket skrik och lite ull. Men den visade sig vara väl värd att besöka. De hade de vettiga seminarium, bland annat ett om att vara nyföretagare inom kultursektorn, och det var intressant att träffa de olika utställarna. Jag snackade idéer i kulturbranschen med en sångerska och hemsidor med en anställd från ett webhotell.

Nu i veckan besökte jag också Stockholms Nyföretagarcentrum. De ger kostnadsfri personlig rådgivning kring ditt företag samt håller seminarium kring olika ämnen, t ex försäljning. Jag träffade en mycket trevlig rådgivare, som tyvärr inte hade någon erfarenhet av kultursektorn. Trots det var det givande att presentera mina idéer och få råd kring dessa. Plus att jag fick en hel del nyttiga råd kring vad jag bör göra allmänt kring företagsstarten.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det finns gott om råd att få kring den praktiska biten av företaget: skatter, regler, bokföring, osv. Man löser praktiska problem när de kommer upp och det finns mängder av resurser som kan hjälpa till när man behöver det.
Det är också klokt att gå på flera olika aktiviteter där ungefär samma sak sägs, man fattar ofta inte vad som gäller förrän kanske tredje gången man hör något.

En bonus från starta eget-mässan: Entreprenörstestet! Jag gjorde det och tyckte att det var ett förvånansvärt träffsäkert personlighets/arbetslivs-test.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar