Vy från mitt sovrumsfönster. |
Så var det
vinter då.
Förutom
att böja till stänkskärmar och montera dubbdäck till cykeln har
jag börjat inreda en ateljé, sökt ateljé-stipendier i Norrland
till nästa sommar plus att jag arbetar med ansökningar till
landsting och kommuner kring att arbeta med offentliga verk.
Det är
tufft att komma igång igen efter att ha slutat hos Sam, men jag
försöker ta det lugnt och att låta saker ta den tid de tar. Jag
hoppas på att kunna börja använda min nya atelje i slutet på den
här veckan och det ska bli skönt att få iväg alla ansökningar så
att jag kan lägga det arbetet bakom mig.
Jag
skrev förut om mina tankar efter att ha arbetat hos Sam, tänkte
brodera ut med lite fler betraktelser kring konstnärskap och
processer:
Största
insikten från tiden hos Sam är nog "Gör det du har lust
till."
Överlag
bygger Sams arbetsmetod på en stor tilltro till sin egen förmåga
att lösa de problem han ställs inför. Han behöver inte
nödvändigtvis veta precis hur alla problem ska lösas, utan litar
på att han kommer att komma på lösningen under vägen genom
erfarenhet och noggrant arbete.
Jag
har haft en bild av att det jag håller på med bör se bra ut under
hela processen, men jag inser att saker kan se ut som skit medan man
arbetar med dem, men man löser det under processen. Bra behöver det
inte vara förrän man är klar med verket.
För
mig, när det gäller konst, är det en helt central punkt. All
övning och materialkunskap betyder ingenting om de inte resulterar i
bra verk, och för att kunna göra bra verk måste man släppa
kontrollen och lita på att ens idéer är relevanta för fler än en
själv och att de är värda att genomföra.
Å
andra sidan: när verket väl är klart ska det vara så bra som man
överhuvudtaget kan utföra det. Sam håller på att ingenting av det
han visar får vara halvmesyrer eller slarvigt utfört, oavsett om
det ska visas på småstadsgalleri eller stå på Sergels torg.
Sam
har en väldigt stor konstnärlig integritet. Han åtar sig inte
projekt som han inte känner sig inspirerad av, oavsett om det skulle
gå att tjäna pengar på dem. Överhuvudtaget får inte lusten till
att tjäna pengar prioriteras framför integriteten. Det viktiga är
att det man producerar håller hög klass, inte att man tjänar
pengar.
Det är
härligt att, efter Konstfack där idéer ska kategoriseras,
kontextualiseras och kritiseras, träffa någon med annan
arbetsmetod: ”Ok, jag gillar den här idén, då genomför jag den.
Har jag inga idéer? Då börjar jag på något och ser var det
slutar.” Att försöka hålla på sin integritet, ha tillförsikt i
processen och att verkligen lägga ner möda på att det visar
verkligen är det bästa man kan åstadkomma tror jag är vettiga
ledstjärnor att ha för sitt konstnärskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar