onsdag 17 oktober 2012

Marmor och Marsvin, del 2

Oj oj oj,  mer marmor! Ekorren är nästan klar, så de senaste veckorna har jag arbetat vidare kring min första idé på vad jag skulle ha marmorn till: marsvin. Det tar sig, nedan följer bilder från de senaste veckornas jobb:
(klicka på bilderna för att se dem större)



Vecka 1:

Inte mycket har hänt här, jag har kapat en del med vinkelslip, slagit bort
och precis börjat arbeta med gaffelmejsel. Jag arbetar utifrån en mindre skiss 
och passar in figurerna i stenen.


Vecka 2:

Figurerna börjar ta (reliefartad) form. Jag arbetar
med gaffelmejsel för att lättare se riktningar.

Vecka 3:


Figurerna syns tydligare och jag börjar arbeta friare i stenen.

Vecka 4:


Jag är på väg in djupare i stenen.
I det här stadiet blir marmorn riktigt intressant att jobba med:
  det tunga arbetet med att hugga bort stora mängder
sten är avslutat och man kan ägna sig åt detaljerna.


Vecka 5:

Det tar sig: jag har börjat hugga ut ögon och ansiktsuttryck. Nästa steg är att
polera stenen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar