tisdag 7 februari 2012

Örjan - en baksten av keramik


En baksten eller ugnssten är en platta man lägger in i ugnen när man bakar bröd eller pizza. Poängen är att den hjälper till att hålla en jämn, hög temperatur i ugnen vilket ger fluffigare bröd och krispigare pizza. De bästa bakstenarna utomlands är tillverkade av keramik, medan de här i Sverige är tillverkade av kalk- eller täljsten. Både två material som är känsligare för värme. Eftersom jag bakar själv blev jag sugen på att se om jag kunde tillverka och sälja en egenproducerad baksten.
   Saken är den att det är krångligt att tillverka större plattor av keramik. Gör man fel någonstans i processen, i lerblandning, tillverkning, torkning eller bränning av plattorna, leder det till att plattorna spricker eller slår sig.
   Jag har nu under januari varit i kontakt med människor som är kunniga i området för att få råd om hur jag ska gå tillväga. Stort tack till Horns Tegelbruk, som svarade snabbt och kom med många tips.
Troligen är nyckeln att inte lägga till sågspån till leran, att låta plattorna torka länge samt att inte bränna högre än skröjtemperatur.
   Nästa steg i processen är att hitta någon plats att vara på när jag tillverkar, torkar och bränner plattorna. Det traditionella sättet när man arbetar med tegellera är att vara utomhus sommartid och bränna i vedeldad ugn. Frågan är var man kan hitta en sån plats i Stockholmstrakten?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar