tisdag 22 november 2011

"The boy who loves Prague"




Anledningen till att det varit tyst här på bloggen är att jag varit på besök i den gyllene staden, Prag, och hälsat på min vän John som är på utbyte där just nu.

När jag var på utbyte i Prag höstterminen 2010 fick jag av mina klasskamrater smeknamnet "The boy who loves Prague". Jag hade uppenbarligen pratat mer än jag trott om hur mycket jag uppskattade Prag: det är en plats jag längtar tillbaka till.

Jag gillar Prag och Tjeckien på samma sätt som man gillar en klurig och lite speciell kompis. Det är inte det att de alltid är trevliga, men de är intressanta och man får ut något av att umgås med dem. Prag kan vara en rätt kärv stad: man fattar inget av språket och det mesta är oklart (hur man köper biljetter, vilka intyg som krävs för vad, om den personen man söker kommer finnas tillgänglig när han ska, när saker har öppet, osv). Men det finns mycket att älska i Prag: den fantastiska ölkulturen, det rika kulturlivet, alla olika arkitekturstilar och att det är billigt att äta ute. Staden är så liten att det går att gå till fots nästan överallt, annars finns en väl utbyggd kollektivtrafik.


Fler bilder från resan:


I närheten av mitt hostel i Holesovice.
Såhär fint är vädret sällan i November-Prag. (Och
mycket riktigt så blev det dimma några timmar
efter att bilden togs)
Vi besökte Dox som är ett museum för samtidskonst.
Irländaren  Hughie o´Donoghues målningar var fantastiska.
Nedgånget hus från sovjettiden.
Jag gillar hur till och med dessa hus är dekorerade med skulpturer.

Tjeckisk veteöl på Kulovy Blesk, en av mina favoritpubar.
 Just den här ölen, Matuska Weiss Bock, är en av de bästa jag druckit i Tjeckien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar